mandag 3. mai 2010

BEJEWELD


Jeg spiller ofte Bejewled på telefonen min når jeg kjeder meg, men leste nettopp på dagbladet om en som tok helt av!!

DAGBLADET.NO

JUVELSPILL: «Bejeweled 2» går enkelt og greit ut på å at du skal få tre eller flere like juveler på rad ved å bytte om på to stykker.

Den 56 år gamle stålarbeideren Mike Leyde fra California er over gjennomsnittet glad i puslespillet «Bejeweled 2».

Mens de fleste andre spiller det vesle spillet noen minutter - til nød timer - av gangen for å koble av, har Leyde valgt å legge litt mer energi inn i spillet.

Faktisk så mye at han har rundet spillet, en oppgave utviklerne trodde skulle være helt umulig for et menneske - de hadde gjort forsøk med en datamaskin.

Et årsverk
Det tok Leyde 2205 timer og 51 minutter å slå spillet med en poengsum på 2.147.483.647 - over to milliarder poeng.

På de over 91 døgnene det tok, fjernet han over 4,8 millioner juveler fra spillbrettet i pc-utgaven av spillet.

Brian Fiete, medskaper av «Bejeweled» og spillets utviklerstudio PopCap, forklarer på spillets hjemmesider at poengsummen Leyde var den høyest mulige sum man kan oppnå i spillet.

- Vi måtte gi spillet en makssum, og trodde at det ville være høyt nok - ingen ville noen gang kunne oppnå så mange poeng, sier Fiete.

Nå skal det sies at Leyte ikke spilte spillet i ett strekk, men delte det opp i porsjoner over tre år. Tiden han har spilt tilsvarer åtte timers spilling, fem dager i uka, et helt år.

Maraton, ikke sprint
Leyte oppdaget spillet for første gang i 2005, da sønnen Brian kjøpte det til ham.

- Jeg ble fascinert med en gang. Spillet fanget interessen min, og hver gang jeg spilte prøvde jeg å få en bedre poengsum. Etter noen måneder utviklet jeg en strategi som virket bra så lenge jeg fokuserte på spillet, og ikke ble distrahert av telefonen som ringte eller folk som snakket til meg, forteller Leyte.

- Jeg spilte gjerne en time eller to av gangen per dag, noen ganger lengre. Jeg så på dette som en maraton og ikke et sprintløp; det var ikke noe vits i å forsøke å bli ferdig med spillet i en omgang, og siden jeg ikke visste hva toppscoren var kunne jeg like godt beherske meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar